Valmez viděl Malé jevištní formy

Valmez viděl Malé jevištní formy

V pořadí již dvaatřicátý ročník Setkání divadel – Malé jevištní formy proběhl ve dnech 19. – 20. března ve Valašském Meziříčí. Přehlídka amatérských divadel je soutěžní, porota každoročně vyhlašuje soutěže ve třech kategoriích. Vítězným souborem je letos LÁHOR/Soundsytem a SkRAT, který se může těšit na účast v Celostátní přehlídce experimentujícího divadla Šrámkův Písek.

Vítězství a účast v celostátním kole si vybojoval soubor LÁHOR/Soundsystem a SkRAT z Hranic na Moravě se svou hrou Neberte to osobně!

V kategorii dětských a studentských souborů se nejvíce vedlo Fishkulínům z kopřivnického Údivadla a vsetínskému Ohraďáku. Zatímco Fishkulíni dostali doporučení na celostátní přehlídku Mladá scéna, Ohraďák se podívá na celostátní přehlídku dětské scény v Trutnově. „V souboru mám 22 dětí a všechny děti chtějí hrát hlavní roli. Protože taková hra neexistuje, tak už jedenáct let píšu vždy hru o dvaadvaceti hlavních rolích,“ uvedla Květoslava Kovářová, režisérka souboru Ohraďák. Odměnou její dlouholeté práce jí může být také cena pro nejlepší herecký výkon, který obdržel hlavní hrdina hry Bohoušek, kterého ztvárnil Tomáš Homolka.

Vrásky na čele způsobil těsně před začátkem festivalu předseda odborné poroty Pavel Procházka, který se z vážných rodinných důvodů z účasti omluvil. Porota tak musela rozhodovat ve čtyřech lidech. „Předsedou se stal Vladimír Fekar, jenž měl dva hlasy, aby nedošlo k nerozhodnému verdiktu poroty,“ vysvětlil Mirek Kyšák, vedoucí programového oddělení Kulturního zařízení města Valašského Meziříčí, který festival pořádalo.

Režisér Městského divadla Zlín Vladimír Fekar není mezi festivalovými porotci žádným nováčkem a ve Valašském Meziříčí byl už poněkolikáté. „Vždycky je to víceméně nevšední zážitek, protože nabízí inscenace, které nejsou v tradičních kamenných divadlech k vidění, a to mě na tom vždycky baví a zajímá,“ řekl letošní předseda poroty.

Mezi stálice, které se na festivalu objevují téměř každoročně, patří ostravské Bílé divadlo. „Chtěli jsme tady ukázat naše poslední představení Postele, ale sál tady je maličký, takže jsme dali tu veselou pí*****u. Ale je to inspirováno Ionescem, je to taková patafyzika, která se k nám myslím hodí a po těch 28 letech Bílého divadla sem asi patří,“ popsal jadrně ředitel divadla Jan Číhal představení s názvem Scéna v sedmi, které samo bylo neméně expresivní – na scéně se objevila také téměř nahá žena.

Festival i tentokrát lákal kromě divadla také na zajímavý doprovodný program, který dvoudenní klání souborů uzavíral sobotním koncertem kapel Fiordmoss a Kazety. Akce se konala za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Fondu kultury Zlínského kraje a města Valašské Meziříčí. Lukáš Martinek (lum)