Meziříčské galerie Kaple a Sýpka představují velkoformátová díla Matúše Lányiho a sochy Krištofa Kintery

Meziříčské galerie Kaple a Sýpka představují velkoformátová díla Matúše Lányiho a sochy Krištofa Kintery

Začátkem prosince začnou v galeriích Kaple a Sýpka v areálu Kulturního zařízení ve Valašském Meziříčí dvě nové výstavy. Bývalá vězeňská kaple přiblíží nové trojrozměrné práce v současné době jednoho z nejznámějších českých sochařů Krištofa Kintery. Galerie Sýpka, sídlící jen několik metrů opodál, na druhou stranu vystaví velkoformátové obrazy slovenského umělce Matúše Lányiho.

Středa 30. listopadu bude v galerii Sýpka patřit vernisáži výstavy s názvem Hard Drive slovenského umělce Matúše Lányiho. Ten pracuje s médiem malby, grafiky, videi i instalacemi, ve kterých se prolíná náboženství a data. „Nosným prvkom tvorby Matúša Lányiho je kresťanská kultúra a jej ikonografia, rovnako ako vedecké otázky súvisiace s poznaním sveta a života. V aktuálnom cykle Hard Drive prezentuje inštalácie lupeňov kvetov a listov lepených na veľkorozmerné plátna. Autor reaguje na jednu z téz evolučnej teórie neodarwinizmu, ktorá prirovnáva ľudský život k toku genetických informácií bez hlbšieho zmyslu“, přiblížila výstavu kurátorka Martina Vyskupová. Výstava mladého slovenského výtvarníka potrvá v galerii Sýpka až do 12. února 2017.

O týden později, v pátek 9. Prosince, bude zahájena také nová výstava v galerii Kaple. Zde se bude prezentovat výtvarník a designér Krištof Kintera, který byl mimo jiné třikrát nominován na prestižní Cenu Jindřicha Chalupeckého. "Výchozím bodem výstavy Krištofa Kintery se stala představa pádu elektrického osvětlení na podlahu galerie. Tato malá katastrofa paradoxně oživuje nové (po)tvory. Ze spletenců elektrických vodičů povstávají naše zrcadlové bytosti. Metafory mutace a paralelní (nebo snad budoucí?) evoluce jsou tím, co jednoho z nejznámějších českých sochařů v posledních letech zajímá nejvíce. Výstava v galerii Kaple je sestavena z jeho nových trojrozměrných prací“, přiblížil kurátor výstavy Jiří Ptáček.

Možná je to jediné jméno, které zná i širší veřejnost, a to díky schopnosti vytvářet vtipné, ale nikoliv podbízivé nebo prvoplánově šokující objekty. Přestože díla Kintery na prvý pohled pobaví, ve skutečnosti nesou až děsivou parafrázi dnešního dění. Otvírají otázky hraničních existenciálních a etických témat globální společnosti, která devastuje samu sebe. Důsledku její krize vdychují život mechanizovaným sochám a objektům jako tragikomickým produktům zmatené lidské přírody. Díla autora jakoby žily a vytvářely vlastní svět. Nesou poselství civilizace, která degenerovala a zároveň přírody, která už nevládne. Výstava Krištofa Kintery potrvá do 19. února.

(smo#2016)